Nagłówek artykułów

Warsztaty

Kurs fotografii online #10 / Nie sama rama

Kolejna lekcja kolektywu "Będzie dobrze". Tym razem tematem będzie rama  :D

Kurs fotografii online to propzycja samorozwoju od SDK na czas kwarantanny (ale nie tylko!).  Pełny program warsztatów do wykonania w domu znajdziesz TUTAJ - #zostajewdomu.

Nie sama rama

Jak to jest, że zdjęcie działa i że chce się je oglądać? Poza treścią wielką rolę odgrywa kompozycja. Tak jak reguły języka kształtują wypowiedź słowną, ona pomaga sformułować wypowiedź obrazem. Dzięki tej lekcji będziecie widzieć to trochę bardziej. Opowiemy o bardzo silnym elemencie kompozycyjnym, o ramach. W naturalny sposób zawężają kadry i wskazują to, czym zainteresował/-a się fotograf/-ka.

Rama w fotografii: dziecko buja się na huśtawce domowej zawieszonej pomiędzy futrynami, jest jednocześnie na tle prostokąta utworzonego z rozjaśnionego okna. Fot. Zuzanna Jach

Fot. Zuzanna Jach

Po co w ogóle szukać ram?

Kadrowanie z wykorzystaniem ram w kadrze ma pięć podstawowych zadań:

Uwypuklić sytuację główną i wynieść ją na pierwszy plan, naturalnie skierować tam uwagę odbiorcy. Im mocniejsza wizualnie rama, np. geometryczna, tym bardziej na znaczeniu straci otoczenie.

Geometryczna rama w fotografii: nastolatka w sali gimnastycznej robi gwiazdę na tle prostokąta w roli bramki wymalowanego na ścianie, przyglądają jej się dwa maluchy. Fot. Agnieszka Mocarska

Fot. Agnieszka Mocarska


Schować chaos otaczający plan zdjęciowy, przy czym chodzi o to, by nie odciągał uwagi odbiorcy. W domu często jest co chować, jeśli ostatnie dwa miesiące żyliśmy w lockdownie, a na placu zabaw mocna rama skryje bałagan wizualny wywołany tymi hałaśliwymi kolorami i kształtami zabawek. O tym, jak ukrywać chaos dzięki perspektywie, pisałyśmy już tu: https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/warsztaty/kurs-fotografii-online-5-inna-perspektywa-praca-zdalna-i-dzieci

Ukrywanie chaosu dzięki ramie: przestrzeń kadru wypełnia wielki karton, w jego wnętrzu siedzi i bawi się kilkuletnia dziewczynka. Fot. Agnieszka Mocarska

Fot. Agnieszka Mocarska


Dodać głębi ujęciu dzięki utworzeniu dodatkowego planu, to znakomity sposób na budowanie przestrzeni tam, gdzie na pierwszy rzut oka wcale jej nie ma. Można to osiągnąć np. działaniem perspektywy.

Rama zbudowana perspektywą: spomiędzy kolorowych zabawek na stole spogląda w obiektyw para dziecięcych oczu, reszta twarzy jest schowana pod stołem. Fot. Zuzanna Jach

Fot. Zuzanna Jach


Uporządkować ujęcie w znaczeniu wizualnym i uczynić je przyjemniejszym w odbiorze. Technika ramy, która zawęża ujęcie, tworzy także naturalną winietkę i czasem daje efekt podglądania sceny.

Rama dająca efekt podglądania: spomiędzy szczebelków krzesła widać dłonie rodziców naklejających plasterek maluchowi, obok niego stoi jego siostra. Fot. Agnieszka Mocarska

Fot. Agnieszka Mocarska

Dodać treści do zdjęcia, wnosząc dodatkowy kontekst w szerszym ujęciu, np. wprowadzić w akcję lub nakreślić rys środowiskowy zdarzenia.

Rama dodająca kontekstu środowiskowego: w drzwiach balkonowych stoi mężczyzna i wiesza na suszarce wstawionej na balkon ubranie, w oddali widać osiedle. Fot. Zuzanna Jach

Fot. Zuzanna Jach

 

Co teraz? Do dzieła!

Podpowiadamy przykłady ramek, których możecie szukać wewnątrz i na zewnątrz (ufff, można już legalnie wychodzić!): drzwi, bagażnik, stół, krzesło, ramy łóżka, kwiaty, dziurka od klucza, wylot ze zjeżdżalni, uchylone drzwi, gałęzie drzew itd. Tak naprawdę jest ich nieskończenie wiele, wystarczy popatrzeć trochę z szerszej perspektywy, także kreatywnej. Zobaczcie poniżej, że ramę można wymalować również światłem, m.in. o tym była lekcja o świetle https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/warsztaty/kurs-fotografii-online-7-w-dobrym-swietle

Zachęcamy do znajdowania takich niejednoznacznych i nieoczywiste, to zawsze większa satysfakcja oraz niepowtarzalne kadry. Wymiernym i natychmiastowym efektem będzie od razu mocniej działające zdjęcie.

Rama namalowana światłem: w ostrym słońcu na balkonie w hamakach siedzą dwie kilkulatki, widzimy to w obrysie z bardzo głębokiego cienia. Fot. Agnieszka MocarskaRama przyciągająca uwagę odbiorcy: spojrzenie z góry na kobietę leżącą na biało-czerwonym malowidle, jej ramię trzyma dłoń kogoś spoza kadru. Fot. Zuzanna JachRama w ramie: Kilkulatka przykłada do twarzy ramkę w kształcie prostokąta, śmieje się. Fot. Zuzanna Jach

Fot. odpowiednio: Agnieszka Mocarska, Zuzanna Jach, Zuzanna Jach

 

Zapraszamy do dzielenia się z nami Waszymi zdjęciami na zamkniętej grupie "Zapraszamy do domu" (link poniżej). Zbierzemy tam nasz prace, podzielimy się uwagami, jeśli ich potrzebujesz, wybrane prace mogą finalnie trafić na wystawę rodzinnej fotografii dokumentalnej, którą planujemy na dalszy czas. 

Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/626452648133858/ 

Lekcję przygotował:
Kolektyw fotograficzny “Będzie dobrze” 
Agnieszka Mocarska: http://mocarska.pl
Zuzanna Jach: https://zujach.com/

fot. Kolektyw fotograficzny “Będzie dobrze”