Teoria AXIOM OF CHOICE zostaje przetworzona przez pryzmat tożsamości artystów w aspekcie społecznym i choreograficznym. Selektory, które wybierają, to łączące ich wątki wspólne jak pokolenie, stosunek do ekologii, liczby, feromony, grupa krwi, bycie odmieńcem czy zapach mandarynek z dzieciństwa.
„Aksjomat wyboru w sytuacji kryzysu klimatycznego, brutalności, czy mowy nienawiści, jest teorią optymistyczną. Jej optymizm ma jednak szansę wybrzmieć jedynie w momencie spotkania.”
Adela Uchmańska, TaniecPOLSKA.pl
Ludzie mogą być sobie bliżsi, niż mogliby sądzić.
Zbiory wspólne i zbiory rozłączne tworzą pewnik wyboru. Wspólne odkrycia oparte o analizę zbiorów i liczb budują bliskość, a ta rozumiana jako organiczna potrzeba, wiedzie ku intymności. Głęboki wgląd w osobiste historie każdego z artystów pozwala im zanurzyć się we wzajemnej perspektywie. To owocuje mnogością pojawiania się wspólnych zbiorów – selektorów, które nierzadko demaskują ich najskrytsze pragnienia i lęki.
Zobacz trailery spektakli: Axiom of Choice
Choreografia powstaje ze zderzenia elementów ruchu autentycznego z retrospektywą scenicznych wcieleń i wspomnień performerów.
Działanie budzi się na skutek skojarzeń z zapachami, które traktowane są jako swoista kapsuła czasu. Przenikanie się synkretycznych środków wyrazu, charakterystyczne dla kolektywu HOTELOKO movement makers, tworzy mozaikową strukturę performansu w wykonaniu Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej.
AGATA ŻYCZKOWSKA
Aktorka, tancerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i prezeską Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Od 2011 r. prowadzi kolektyw HOTELOKO movement makers, pod skrzydłami którego zrealizowała jako producentka, reżyserka, dramaturżka, aktorka i performerka kilkanaście spektakli, m.in. w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz - „Moi przyjaciele tańczą”, „Insta Show”, a także „Absolutely Fabulous Dancers”, za który kolektyw otrzymał nagrodę jury „Coup de Coeur” na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu za oryginalność spektaklu.
MIREK WOŹNIAK
Tancerz, wokalista - aktor musicalowy, choreograf, performer. Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego-kierunek Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Współtwórca kolektywu artystycznego "Kompania Primavera" wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego. Współpracował z Januszem Józefowiczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Sylwią Adamowicz. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Zrealizował także choreografie m.in. do performansów „A kontra M” i „Woźniak/Łosik" oraz spektakli „Orfeusz i Euredyka" i „Kraina Niczyja".
Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 r. z powstałego w 2011 r. Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Podejmuje współpracę z choreografami i choreografkami: Mirek Woźniak, Magdalena Przybysz, Wojciech Grudziński, tworząc projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne. Współpracuje także z innymi artystami m.in. Joanna Chitruszko, Katarzyna Kafel, Dawid Żakowski. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, ekologia, równouprawnienie, edukacja są najbliższe artystom i artystkom. Kolektyw otrzymał nagrodę Twórcy i twórczynie pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z zagranicznymi partnerami, m.in. obecnie realizując projekt „Dance Higways” z Francją, Niemcami, Norwegią, Hiszpanią i Włochami w ramach programu Erasmus +. „Coup de Coeur” za oryginalność spektaklu „Absolutely Fabulous Dancers” na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019).
Dlaczego HOTELOKO?
Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).
Dlaczego movement makers?
Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć zespół śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)
Kolektyw zrealizował następujące spektakle: ”frau/mujer/femme”, „#moiprzyjacieletancza”, „Absolutely Fabulous Dancers”, „Darklena”, „Insta Show”, „frau blush” i "Axiom of Choice". Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów i performerek.
Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO movement makers jest nieprzewidywalność i angażowanie publiczności do udziału w spektaklach. W wielu scenach to właśnie publiczność performatywnie współtworzy świat wraz z artystami i artystkami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzami i performerami, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą.
Szczegóły:
AXIOM OF CHOICE
HOTELOKO movement makers: Woźniak/Życzkowska
Koncepcja: Agata Życzkowska
Choreografia, reżyseria, dramaturgia, wykonanie: Mirek Woźniak / Agata Życzkowska
Wideo: Wojtek Kaniewski / Agata Życzkowska
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa