Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Wydarzenia, Konkursy, Warsztaty

Konkurs "Fotograficzna Publikacja Roku"

FB fanpageGREY




O KONKURSIE     

Wyjątkowe projekty fotograficzne, piękne książki, dopracowana grafika, doskonały druk, a przede wszystkim przemyślana i odważna koncepcja – w konkursie na Fotograficzną Publikację Roku nagradzamy te polskie wydawnictwa, które mogą stać się wzorem i inspiracją.


Jest ich coraz więcej na polskim rynku. Warto więc przyjrzeć im się krytycznie, docenić i wyróżnić te najciekawsze.
Pomysłodawcą i pierwszym organizatorem konkursu był Krzysiek Makowski – księgarz i wydawca, z nieistniejącej już Księgarni F5. Zdążył zorganizować zaledwie dwie edycje przed śmiercią – w 2009 i 2010 roku. Od 2013 konkurs organizują wspólnie: Fotofestiwal Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Księgarnia Bookoff i Miejsce Fotografii. Chcemy, aby konkurs pobudzał twórców do działania i ambitnych poszukiwań. Żeby w jego efekcie wydawcy i autorzy odważnie i twórczo podchodzili do medium, jakim jest książka. W poprzednich latach wystawę nagrodzonych i wyróżnionych książek można było zobaczyć podczas Festiwalu Fotografii w Łodzi, TIFF Festiwalu we Wrocławiu oraz w Służewskim Domu Kultury w Warszawie.


REGULAMIN KONKURSU

Regulamin 2020/21 r


ZGŁOSZENIA DO KONKURSU

Czekamy na książki, w których fotografia zajmuje centralne miejsce – albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self- publishingowe i ziny. 
Nagrodzimy te publikacje, które mogą stać się inspiracją, i które prezentują odważne koncepcje, dopracowaną grafikę, doskonały druk, wyjątkowe zdjęcia i przemyślany projekt.
Do jury zaproszeni zostali eksperci zajmujący się tworzeniem książek oraz fotografią.

W konkursie przyznana zostanie  NAGRODA GŁÓWNA IM. KRZYŚKA MAKOWSKIEGO 
Oprócz nagrodzonej publikacji jury wyłoni także co najmniej 10 tytułów, które zostaną zaprezentowane podczas wystawy na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Łodzi.

Zgłoszenie 2020/21 r


Z  HISTORII KONKURSU

Fotograficzna Publikacja Roku 2020 /21

Jury:play1

Natalia Mikołajczuk / projektantka książek, Agnieszka Olszewska / Muzeum Fotografii w Krakowie, dr Weronika Kobylińska / Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Zieliński / Redaktor naczelny „Digital Camera Polska“ i Fotopolis.pl , Grzegorz Dąbrowski / fotoedytor, kurator, fotograf , Łukasz Rusznica / fotograf, kurator galerii Miejsce Przy Miejscu; Zwycięzca FPR2019 oraz Franek Ammer / Fotofestiwal i  Paweł Rubkiewicz / Księgarnia Artystyczna Bookoff.
Organizacja obrad jury: Joanna Kinowska / Służewski Dom Kultury, Miejsce Fotografii


Werdykt:

Do podwójnej edycji konkursu Fotograficzna Publikacja Roku zgłoszono ponad 100 publikacji. Jury w składzie: Agnieszka Olszewska, Weronika Kobylińska, Natalia Mikołajczuk, Grzegorz Dąbrowski, Łukasz Rusznica, Maciej Zieliński, Krzysztof Luterek i Franek Ammer postanowiło przyznać:
Wyróżnienia w edycji Fotograficzna Publikacja Roku 2020:

  • za interesujące zestawienie wielu warstw, unikalną pracę z archiwami, za wymuszenie na widzu specjalnej aktywności dla Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek za „Tropicale”
  • za udane połączenie archiwów z fotografią współczesną, za podjęcie tematu przemieszczenia pamięci i pracy z formą, jaką jest album rodzinny dla Rafała Siderskiego za „Wyjedź Zostań”
  • za niezwykle malarskie podjęcie wątku wykluczenia, za publikację o znakomitej jakości i przy tym, nie bójmy się tego określenia – piękną, dla Joanny Szpak-Ostachowskiej za „Chwasty”
  • za złożoną, ogromną i wymagającą pracę z własnymi archiwami, za zbudowanie opowieści o Polsce współczesnej z historycznej perspektywy dla Mariusza Foreckiego za „Mechanizm”


Nagrodę im. Krzyśka Makowskiego i tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2020 otrzymują dwie publikacje.

Obydwie znakomite, pełne, wielowarstwowe, w których zdjęcia i projekt są nierozerwalnie połączone. Obydwie niepozorne, unikające gestów nad wyraz i skromne. Decyzja, którą z nich wybrać, okazała się niemożliwa, dlatego nagrodę otrzymują ex aequo:

  •  za kompletną artystyczną wypowiedź, za całokształt i wszystkie własne decyzje, za uniwersalność narracji jednoosobowej i projekt osobisty, selfpublishingowa książka w pełni autorska Marty Przybyło „Zrosty”
  •  za ogromną merytoryczną pracę, nieprawdopodobnie szeroki research zamknięty w tak niepozornej publikacji, za spójność merytoryczną, zdjęciową i projektową, za uniwersalność historii, która jak się dowiadujemy jest ciągle aktualna, Anna Pilawska-Sita i Michał Sita za „CủChi Tunnels Restoration Report”


W edycji Fotograficznej Publikacji Roku 2021 jury postanowiło wyróżnić sześć publikacji:

  • za intymną i skromną pracę o niezwykle silnym ładunku emocjonalnym, za delikatność i ciekawość, za pracę niezwykle osobistą, która wnosi nową jakość w opowiadaniu o ojcostwie, relacjach rodzinnych dla Grzegorza Dembińskiego za „List do chłopca z latarką”
  • za wyjście daleko poza przyjęte formuły i skojarzenia, jakie budzi książka fotograficzna, za integralność i spójność tematu, formy, pogranicza mediów, za pracę, którą na dobrą sprawę ogromnie trudno zaszufladkować, za odważne odsłonięcie nieoczywistych aspektów macierzyństwa dla Dominiki Sadowskiej za książkę „Komcha”
  • za interesujące, syntetyczne połączenie projektu długoterminowego, dokumentalnego z osobistym dla Marty Bogdańskiej za „PLAINTEXT”
  • za solidną pracę nad archiwami, za skrupulatność i ciekawą, adekwatną edycję wielowątkowego archiwum dla Pawła Grzesia redaktora „NIWA FOTO ARCH.”
  • za znakomite połączenie dokumentalnego obrazu współczesnej Polski z nowoczesnym, a ciągle symbolicznym i spójnym projektem dla Dyby i Adama Lachów za „Rewizje”
  • za niezwykle aktualny, spójny i wielowątkowy i wieloosobowy projekt, za adekwatną formę zina, za błyskawiczną i bardzo twórczą reakcję na sytuację pandemii dla redaktora i projektanta, pomysłodawcy „#stayathome_zin” Krzyśka Orłowskiego i wszystkich obecnych w niej autorów.


Nagroda im. Krzyśka Makowskiego i tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2021
zostały przyznane wyjątkowej i unikalnej publikacji, która łamie wszystkie reguły i zasady, która przedstawia współczesny obraz Polski w sposób śmiały, a prace w niej zawarte adekwatnie grają z całością projektu. Za bezkompromisowość i odwagę otrzymuje Agnieszka Sejud za „HOAX”


Współorganizatorzy Fotofestiwal Lodz , Księgarnia Artystyczna Bookoff i Służewski Dom Kultury dziękują ogromnie wszystkim jurorom oraz partnerowi Artibo i patronom medialnym Fotopolis.pl l i Digital Camera Polska
Zapraszamy do oglądania naszej wystawy obydwu edycji konkursu – wszystkich finalistów w tym wyróżnionych i nagrodzonych książek na Fotofestiwal Lodz !


ORGANIZACJA:

Organizatorzy

Współpraca

Patroni medialni